27 juni 2014

Lekker bezig met de Passion Sampler

Ik heb de smaak helemaal te pakken met de blokken van de Passion Sampler. Ik vind het zo leuk om te zien hoe stoffen met elkaar combineren, of juist helemaal niet. De oorspronkelijke quilt is gemaakt in beige, oudroze, donkerbruin en lichtblauw. Dat ziet er schitterend uit, maar ik heb haast geen stofjes in die kleuren. Nu heb ik momenteel echt geen geld om zomaar nieuwe stofjes te kopen (toegegeven, mijn handen jeuken bij elke quiltwinkel of webwinkel die ik zie, maar het kan gewoon echt even niet...) maar gelukkig heb ik nog dozen vol stofjes die schreeuwen om aandacht. Lekker winkelen in eigen voorraad dus, alle kleurtjes bij elkaar combineren. En eerst vond ik het zonde om zomaar in die mooie stofjes te knippen, maar nu realiseer ik me dat het nog meer zonde is om ze helemaal niet te gebruiken en ze maar te laten liggen onderin de kast. Stofjes zijn er om mee te quilten, dus huppekee, de schaar erin. En goed ook.
Blok 3
Blok 3 moest eigenlijk met veel meer stukjes, maar ik vond deze grote roos zo mooi in het midden passen dat ik daar 1 vierkant van heb gemaakt, ipv 4 driehoeken. Na het gedoe van blok 2 had ik even zin in een snel blok, dus ik heb dit wel een beetje op de luie-wijven-manier gedaan... Het origineel heeft  rond het vierkante blok  de 4 driehoeken van het midden 4 sashings met cornerstones, maar daar heb ik dus gewoon 4 rechte randjes van gemaakt. De hoekpunten bestaan eigenlijk elk uit 3 losse stukjes, maar ook hier heb ik er gewoon 1 grote driehoek van gemaakt. Dus ipv 24 stukjes stof heb ik er maar 9 gebruikt. De oranje bloemen zijn best groot, en als je het verknipt blijft er van de stof niks meer over.

Blok 4
Bij blok 4 moest ik echt goed kijken hoe ik het hebben wou. De tulpenstof heeft best een groot motief, en is een van de weinige bloemenstofjes uit mijn voorraad met een richting. De tulpen moeten echt rechtop staan, dus ik moest goed kijken hoe ik het knipte. Verder was het erg moeilijk om een passende zwart-witte bij de blauwe bloemetjes te vinden. Om de een of andere reden staken de meeste stofjes er niet goed bij af, maar deze gelukkig wel. Ik heb ± 10 zwart-met-witte stofjes, maar elk geeft dus toch echt een ander effect. Zo leuk om te zien, en ik heb er lekker een tijdje mee zitten spelen.
Blok 4 close up
De eerste 3 blokken had ik met de hand in elkaar gezet, maar bij blok 4 heb ik mijn mooie oude Singer Featherweight weer eens op tafel gezet. Tja, waarvoor heb je zo'n ding anders. En hij (zij?) maakt zo'n heerlijk geluidje. DH kan ondertussen gewoon blijven lezen, en zelfs de kat slaapt er gewoon doorheen. Dus geen gezeur of paniek in de tent, wat een uitvinding. Zo mooi worden ze niet meer gemaakt tegenwoordig.

Janosch slaapt er gewoon doorheen
En ja, dan ben je alweer door je patronen heen (ik geloof dat er elke 2 weken 2 nieuwe patronen komen op het blog van Passion Patchwork) maar ik was nog zo lekker bezig. Dus ik heb zelf een blok bedacht om toe te voegen. Nouja, helemaal zelf bedacht is het natuurlijk niet, in quiltland bestaan er zo verschrikkelijk veel dingen en alles is ooit al wel eens uitgevonden door iemand. Maargoed, ik heb stofjes gesneden en met mijn Singertje aan elkaar gezet. Blok 5 was weer een makkie.
Blok 5
Wat een heerlijke hobby is het toch. Vannacht kon ik eerst niet goed slapen, maar in plaats van schaapjes te gaan tellen, heb ik sashings (199) en cornerstones (110) liggen tellen voor deze quilt. Oorspronkelijk horen ze er niet bij, maar ik denk dat het met deze stofjes toch wel mooier is als er een soort grens tussen de blokken komt, anders wordt het misschien toch een beetje teveel een blur. Haha, wat een mens al niet doet als hij niet kan slapen...

Geen opmerkingen :

Een reactie posten